Kamarád vás představí kamarádovi. Popíjíte kávu a on se zčistajasna zeptá: a co děláš? Zkoprníte, zakoktáte se a místo jedné věty vychrlíte celý příběh. Nový známý se koukne na hodinky a zmizí. Vám zůstanou rozpaky. Naučte se říkat jednou větou, co děláte. Při networkingu i na webu.

Dobře vím, že je to těžké. Závidím všem, kteří byli tak chytří, že si vybrali zaběhnuté povolání, pro které stačí jedno slovo. Lékař. Advokát. Prodavač. Automechanik. Zahradník. Když se mě moje devadesátiletá babička zeptá, co dělám, odpovídám, že píšu. Píšu na weby. Tuším, že nikdy neměla otevřený internetový prohlížeč. Když nedávno otiskli můj článek v tištěném magazínu, přinesla jsem jí ho. Evidentně se jí ulevilo. A mně taky.

Horší je, když na vás vybafne na ulici známý: A co ty jako děláš? Nebo když v upocené ruce žmouláte vizitku ve skupince lidí, kteří taky žmoulají vizitku. Nevím jak vás, ale mě networking děsí. Všichni mi vždycky připadají jako profíci. Sebevědomí, usměvaví, připravení. A přesně ví, co říct.

Třeba si to svoje „řekni-co-děláš-jednou-větou“ už dávno připravili. Chcete taky? Já chci. Tak pojďme na to.

  • Ujasněte si, co děláte. Lidi mnohdy nevědí, co dělají. Bez legrace. Když babičce říkám, že píšu, může si pod tím představit mraky věcí. (Většinou u toho kroutí hlavou, a to mě znervózňuje.) Proto jí říkám, že píšu na weby nebo na internet. Na svém webu píšu, že tvořím obsah. A vyjmenovávám, čeho: magazínů, blogů, webů…
  • Buďte konkrétní. Přidejte informaci, jak to děláte. Pro koho to děláte. Co je výsledkem. A proč vaše práce pomáhá.

Těžké, že? Naštěstí na to existuje magická pomůcka.

Pomáhám + (komu) + (dosáhnout čeho) + (jak).

Nezapomeňte, že kouzelná věta musí zahrnovat sdělení, pro koho děláte to, co děláte, a jaký benefit z toho plyne.

Automechanik může říct:

„Spravuju lidem auta.“

nebo

„Starám se o to, abyste každý den dojeli do práce včas.“ (Každý chce být včas v práci)

Cítíte ten rozdíl?

Copywriter může říct:

„Píšu texty na weby.“

nebo

„Tvořím texty pro e-shop, které prodávají zboží a zákazníka dovedou až k objednávce.“ (Text na webu prodává výrobek nebo službu)

Analyzujte, co děláte a pro koho

  • Znáte své klienty? Kdo jsou? Buďte konkrétní. Nestačí říct, že jsou to muži nebo ženy. Co mají vaši klienti rádi? Co potřebují?
  • Klíčové je proč. Jaká je výhoda spolupráce s vámi? Připravte si seznam šťavnatých, jasných a neotřelých výhod.
  • Řekněte jak. Co děláte jinak? Nakousněte vaše know-how.
  • Nakonec vše spojte dohromady.
  • Je to kostrbaté? Laďte své sdělení k dokonalosti. Říkejte si ho nahlas. Musí s vámi souznít a musí vám jít dobře přes pusu.

Sdělení si noste s sebou v hlavě. A dejte si ho i na web.

Jaké je to moje?

Píšu příběhy, které prodávají. Jsou to PR články, tiskové zprávy nebo texty pro weby.