Jo, když spustíte vlastní projekt a oznámíte světu, že podnikáte, je to euforická chvíle. Čekáte, co to udělá. Kdo se ozve a kdo ne. Když vám na e-mailu přistane první objednávka, zaradujete se. Je to tady! Jupííí. Jenže pozor, neberte vše. Poslouchejte intuici. Problémoví zákazníci vás totiž budou stát čas. A ten je v podnikání cenný.

Jako by to bylo včera. Živě si pamatuju, když jsme na ulici vytáhli ceduli, která propagovala služby EnergetickePoradny.cz a když ještě v ten den zaťukal na dveře první zájemce. „Ty jo, ono to fakt funguje,“ pomyslela jsem si. Přibývalo jich. A protože jsou naše poradenské služby zdarma, objevovali se i klienti, kteří se jen tak potřebovali vypovídat.

My jsme měli otevřenou náruč, pojďte, dáte si něco k pití, co pro vás můžeme udělat. A lidé vyprávěli třeba své příběhy. Hodinu. Dvě. Což mě znervóznilo, protože na e-mailu se hromadily další žádosti. Tak jsme se učili asertivitě. „Pojďme k věci. Co konkrétně pro vás můžeme v oblasti elektřiny nebo plynu udělat?

Chtěli jsme pomoct každému a vyřešit všechny případy ke spokojenosti našich klientů. Jenže jsme zjistili, že se to nepodaří vždycky. A že je to naprosto přirozené. Takže teď už se necítíme hloupě, když jim řekneme, je nám líto, ale tohle neumíme. Můžeme pro vás udělat to a to. Víc ne. Když budete úzkostliví a ve snaze nepřijít o zakázku se přetrhnete, můžete si brzy připadat zneužití. A to vás nebude bavit. Určitě ne dlouhodobě.

Paní, ale vy chodíte!

Občas nás pozvou do Českého rozhlasu Plzeň, kde povídáme o elektřině, plynu, dodavatelích a o energetickém trhu. Ke konci vždycky opakujeme, že se na nás lidi můžou zdarma obrátit. A tak jedno parné léto (nebylo to letos, ale asi předloni) slyším sama sebe, jak říkám: „A ve výjimečných případech můžeme ke klientovi i přijet, pokud se nemůže pohybovat.“ Hups. Jen jsem to dořekla, začala jsem si nadávat. To asi nebylo dobré.

Telefon se netrhl. A málem se přetrhl, jak se lidi objednávali na konzultace. A pak že jedna paní je na tom moc špatně, nemůže chodit a potřebuje poradit. Ok, přijdeme k vám. Tak jsme se ploužili ulicemi horkého města až ke klientce. Zazvonili jsme u dveří starého činžáku a vyběhli do druhého patra. Ve dveřích zdravá šedesátnice. Usadili jsme se v obýváku, odmítli kávu, prošli dokumenty od dodavatele a poradili, co se dalo. Bylo to trapné. Paní evidentně nic netrápilo. Jen lenost. Když jsme se loučili, vnutila nám čokoládu. Asi jako omluvu. Od té doby už klienty nenavštěvujeme. Můžou se objednat a přijít na konzultaci do kanceláře, nebo nám podklady zaslat e-mailem.

Intuice řekne více

Nedávno jsem seděla se šéfem a zakladatelem jedné z největších firem působící v oblasti úspor energií a obnovitelných zdrojů. Seděli jsme u nás v kanceláři, pili jsme kafe a bavili jsme se o tom, co se povedlo a co by mohlo být lepší.

Někteří klienti jsou skvělí, hlavně, když ví, co chtějí,“ podotkla jsem.

A to víš, že nemusíš brát každou zakázku, viď?“ zeptal se mně.

Teď už to vím. Ale ze začátku… Brali jsme všechno. Občas to bylo dost hrozný. Občas jsme byli v mínusu, protože jsme s tím zabili tolik času a výsledek byl tristní.“

Pokýval hlavou a řekl: „My nebereme všechno. Když to drhne už od začátku, tak to radši odmítám.“.

To jsem zase souhlasně pokývala hlavou já. „Jo. Vyplatí se poslouchat intuici. Když tuším, že to bude průšvih, a přesto zakázku vezmu, je to průšvih.“

Takže nebát se, nekrást, makat a poslouchat intuici. Půjde to.

Palec nahoru a ať se daří.

Jana

Foto: Pixabay.com