S elektronickými knihami se roztrhl pytel. Prodávají úspěch, rady nebo zábavu. Pohráváte si s myšlenkou, že také vydáte e-book? Tak ho konečně vytvořte!

Včera jsme si na COPY Coffee, setkání nad kávou, kde my, co píšeme, drbeme o tom, jak psát, povídali o elektronických knihách. Všichni, co něco znamenají, přece knihu vydávají. Nejzásadnější zjištění je tohle: nikdo za vás knihu nenapíše. Prostě si musíte sednout, přistavit si bezedný hrnek s kávou, a začít psát. A psát. A psát.

Proč?

E-booků je tolik. Tak má ještě smysl něco psát? Klasik přece říká, že vše už bylo řečeno a stvořeno. Jenže ne vámi. Elektronické knihy většinou podtrhují odbornost, prodávají úspěch, vznikají jako výstup z blogu nebo si autoři, kterým se nechce absolvovat kolečko u vydavatelů (nebo byli odmítnuti), plní své sny a publikují své romány, povídky nebo básně.

Všechno je možné v on-line světě.

E-book, stejně jako tištěná kniha, není one-man nebo one-woman show. Najděte si do týmu další lidi, kteří vám pomůžou. Nejlépe za hrnek kávy, láhev vína nebo úsměv.

  • Upřímný a konstruktivní kritik vám dá zpětnou vazbu. Babičce se bude líbit všechno, pozor na to. A pozor i na negativisty, kteří vám z nepochopitelných důvodů budou pořád dokola tvrdit, že je to blbost.
  • Jazykový korektor vám opraví překlepy a gramatiku, a to i v případě, když jste jazykový expert. Všichni děláme chyby. Placené korektury seženete v průměru za 40 až 50 korun za normostranu. To není zase tolik.
  • Grafik vám e-book vyladí do krásy.
  • Najmout si můžete i ilustrátora, který nakreslí obrázky, nebo alespoň titulní stranu. Váš e-book hned získá na hodnotě.

O čem v e-booku psát?

Téma by vám mělo být blízké, pište o tom, co znáte nebo žijete. Stanovte si cíl e-booku – má zvýšit vaše odborné jméno? Prodejnost vašich služeb? Nebo ukázat něco v novém světle? Klasikou jsou dnes elektronické knihy, které prodávají know-how, zkušenosti nebo zmiňovaný úspěch. Platí, že čím lepší odborné jméno máte, tím dráž můžete e-book prodávat. Ale k ceně elektronických knih se ještě dostaneme.

Mějte plán a pište

Mně osobně pomáhá udělat si plán. Protože říct si „jednou to napíšu“ nefunguje. Psaní je rutina, což dost neradi slýcháme. Nutná je disciplína. Zkuste si třeba najít volný nedělní večer (místo sledování televize) nebo si najděte čtvrteční odpoledne (místo bezbřehého tlachání v kavárně). Jako kdybyste se zapsali na kurz, kam musíte chodit.

Rozplánujte si, kolik normostran za týden nebo měsíc chcete napsat, ale pozor, múza je ošemetná a inspirace jakbysmet. Někdy máme své dny, jindy ne. Takže jednou za dvě hodiny napíšete stránku, jindy třeba pět. I s tím počítejte.

V průběhu psaní je dobré se k textu občas vrátit. Nebo ho dejte číst svému konstruktivnímu kritikovi. Sebereflexe je nutná. Bohužel i náročná. U mě se střídají dny světlé a dny depresivní, kdy si říkám, sakra, co to píšu za slátaninu. Během tvorby myslete na cíl knihy, opakujte si její smysl, hlavní sdělení. Pište si nápady a poznámky do notesu. Představujte si, jak bude krásná…

Už od začátku pracujte na marketingu. Fakt. Protože jakmile jednou napíšete, že píšete knihu, už se z toho zase tak snadno nevyvlíknete. Vyfoťte se při práci – znáte to – rozložené papíry, notebook, nezbytný hrnek s kávou. Sdílejte to. Připravíte tak své čtenáře, známé a kamarády na to, že jednoho dne uvidí na své facebookové zdi vaši knihu.

Vylaďte text

Než s textem vyjdete ven, nechte ho uležet, dozrát. Přepisujte ho. Bavte se o něm se svým konstruktivním kritikem. Podrobte ho korektuře.

Grafika e-booku

Hodně zvládnete sami, ale pokud pracujete v knize s obrázky, boxíky a grafickými prvky, bude práce grafika nutná. Nicméně, využít můžete i online grafické programy, třeba Canva.com. Obálku e-booku zase vyrobíte například přes Adazing.com.

PDF není e-book?

Některé elektronické knihy mají jen formát PDF. Za e-booky, které přečtou čtečky, jsou považované ale formáty Epub nebo Mobi. Pro převod formátů poslouží například Calibre-ebook.com.

Za kolik e-book prodat?

Existuje víc obchodních modelů. Někteří odborníci dávají první e-book zadarmo, resp. za e-mailovou adresu. Další už prodávají. Pozor, nepodceňujte se, ale buďte soudní. Elektronická kniha není tištěná kniha. Ano, najdete e-booky za 990 korun i za víc, ale zpravidla jsou od lidí, co už mají jméno, přináší zásadní informace, návody a know-how.

Běžná cena e-booků je od symbolických 20 korun do přijatelných 200 korun. Jen tak mimochodem, autoři tištěných knih dostávají z prodaného výtisku nějakých 5 až 10 procent.

Pozor na rozdávání knih zadarmo kamarádům a známým – ujistěte se, zda o ně opravdu stojí. Víte, někdy ty vytištěné skončí v polici přátel, aniž by je otevřeli. A podobné to může být i s vaší elektronickou knihou.

Kde a jak e-book prodávat?

Sepsáním elektronické knihy to nekončí, ale začíná. Musíte ji dostat mezi lidi. Samozřejmě, využijte sociální sítě. Vždycky mi buší srdce, když něco takového oznamuju – dostanu aspoň like? Budou to lidé sdílet?

Nebojte se je požádat a vyzvat ke sdílení, řekněte si o pomoc s propagací. Třeba budou vaši přátelé vstřícní.

Zkuste e-book poslat bloggerovi, který zpracovává podobné téma a požádat ho o recenzi. Buďte ale připraveni na to, že nemusí být ryze pozitivní. Vydejte k e-booku tiskovou zprávu. Publikujte zmínku o vaší knize všude, kde můžete.

A hlavně – dobře si napište svůj propagační text!

Zmínky o vaší knize dávkujte postupně. A po prvotním entrée se občas připomeňte.

Knihu můžete prodávat různě – na svém blogu a webu, nebo si vytvořte jednoduchý e-shop.  Zveřejnit ji můžete také na webu Bezvydavatele.cz, ovšem berou si část z prodejní ceny.

Další odkazy, kurzy a informace

  • Kurzy kreativního psaní (pořádá například ČTK)
  • Workshop Sám sobě nakladatelem Báry Baronové (absolvovala jsem, ráda doporučím)
  • Informace k vydání knihy – například na Beletris.cz