Jak stvořit a rozběhnout vlastní projekt?

Ještě před nějakou dobou bylo docela divný mít svůj „vlastní projekt“. Svět zase ušel kus cesty a dneska je to naopak hitem. Časopisy, internet a facebook se hemží příběhy usměvavých lidí vyfocených ve svém obchůdku nebo se svým výrobkem. Máte taky nápad? Tak začněte tvořit. A projekt vznikne.

Toužíme po svobodě. Nebo alespoň v mém mikrosvětě se zdá, že ano. Zrovna nedávno jsem strávila báječné odpoledne se svými přáteli. Piknikovali jsme a povídali jsme o tom, že se budou stěhovat. Tak trochu na samotu. Do domku se zahradou, kde budou ovocné stromy, budou chovat ovečky, slepičky a pěstovat zeleninu. Protože kamarádka je zrovna na mateřské, přemýšlí, co dál. Do kanceláře se na 8 hodin denně už vrátit nechce. Přeje si svobodu, kreativitu a volnost. A tak přemýšlí nad svým vlastním projektem.

sunset-731311_640

Asi nás přibývá

Jak jí rozumím. Svoboda je pro mě nejvyšším principem. Velebím a chválím každý den, který trávím na „volné noze“. Rozhodně to není nuda. Ani flákačka, jak si třeba někdo (pořád ještě) může myslet. A tak se vždycky snažím podpořit každý nový nápad nebo projekt, který směřuje ke svobodě, k radostnému a naplněnému životu. Alespoň tak, že řeknu: skvělá myšlenka, jděte do toho! Protože vím, jak dokážou otrávit „kyselé kvichty“ rodiny nebo známých a dotazy typu „A tím se chceš uživit?“. Už jednou jsem o něčem podobném psala v článku Jak začít podnikat a nenechat se odradit.

Svět plný možností

Je dobré si uvědomit, že dnešní doba je otevřená. Plná možností. Jde jen o to, co vidíte a jak to vidíte. Přibývá lidí, kteří se vzdávají teplého a jistého místa v nadnárodní korporaci. Tučný plat vyměňují za svobodnou a naplňující kreativitu. Třeba i s tím, že minimalizují své potřeby – protože vnitřní bohatství je cennější než nový auťák nebo luxusní byt. A na venkově se božsky dýchá, mají tam dobré pivo, děti umí zdravit a sousedi si ještě rádi vypomůžou…

cake-775426_640

Vstát a začít

Takže tak nějak tušíte, že už to delší dobu není ono. Že vás kancelářská židle čím dál tím víc tlačí do zadku a chtělo by to zvednout se a jít něco dělat. Co si budeme povídat, nejdůležitější je nápad. Čím víc budete tlačit na pilu, tím míň vás toho může napadat. Nejlepší je, když to přijde jako blesk z čistého nebe. Uhodí to. Rozsvítí se. A myšlenka je prvním krokem ke skutečnosti. Výborné je, když se vám ve výdělečný projekt podaří přetavit svého koníčka. Třeba rádi pečete dezerty, tak je zkuste prodat. Nebo vyrábíte mejdlíčka, tak je nabídněte třeba na Fler.cz. Nebo vás fascinují starožitnosti, tak s nimi zkuste obchodovat. Prodáte jednu věc, druhou a ono se to začne rozbíhat.

Projekt s minimální investicí

Výborné je, že dnes můžete začít podnikat s minimální investicí. Například jeden z našich projektů EnergetickaPoradna.cz jsme spustili docela bez počáteční investice. Stačilo nám jen pár tisíc na základní věci. Měli jsme počítač, pronajali jsme si kancelář, koupili stůl a židle, udělali jsme web a prostě jsme začali. Ono je moc důležité začít. Nějak. Nečekat na to, až bude web, až bude kompletně vybavená kancelář. Myslím, že ty nejlepší projekty vznikají za pochodu.

Co třeba e-shop

Naprosto fascinující je, že podnikat můžete začít jen tak pozvolna z domova. Otevřete si třeba e-shop, což dneska není vůbec žádný problém. Zkušenost mám třeba s řešením http://www.webnode.cz/, kde si snadno vytvoříte jak webovou prezentaci, tak e-shop. Docela zdarma. Začít můžete s menším sortimentem a postupně ho rozšiřovat.

Nezapomeňte si taky psát blog. Protože příběhy táhnou. Využijte sociální sítě, protože i když si o nich myslíte cokoli, tak právě ony vám pomůžou dát světu vědět, že jste právě začali „něco dělat“. Odezva nemusí být okamžitá, ale pokud na sdílení jdete dobře, funguje to.

art-820276_640

Zažádejte o finanční podporu

Možná, že ale budete nějakou investici přece jen potřebovat. Pokud má váš projekt smysl a může zaujmout lidi, zkuste třeba https://www.startovac.cz/. Jde o jednoduchý princip, kdy svůj záměr představíte, vysvětlíte, na co peníze potřebujete a lidi vám je (třeba) pošlou. Úžasným příkladem z poslední doby je online televize DVTV, která původně chtěla vybrat 750 tisíc korun a strhla takový zájem, že jí fanoušci poslali přes 2 miliony. Jasně, nejste mediálně známí, ale to se přece může změnit.

Média, tiskovky a blog

A to je další věc. Když už ten svůj projekt tvoříte, nebojte se ho prezentovat. Je to těžký, vím to a znám to. Jenže ono to bez toho tak nějak nejde. Pro začátek si třeba pište blog, kde necháte zákazníky a klienty nahlédnout trochu pod pokličku. Docela upřímně jim řeknete, kdo jste a co děláte. Nebojte se, pokud to váš projekt umožňuje, sepsat třeba tiskovou zprávu a pro začátek zkusit lokální média. No a když vám pak konečně zavolají sami od sebe z rozhlasu, televize nebo vás požádají o vyjádření, nelekejte se, protože to, co děláte, má asi smysl. (Jo, když budete potřebovat pomoc s texty, tiskovými zprávami nebo blogem, klidně dejte vědět).

Tvorba vlastního projektu je krásná. Náročná, ale nádherná. Tak vám držím palce, ať to klapne!

Jana Poncarová. Foto: pixabay.com

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Píšeme. Čteme se. Píšeme si
15.5.2017
Neberte všechno. Odmítnout (občas) klienta není luxus, ale nutnost
12.8.2015
Únorové COPY Coffee o tom, jak psát e-book
26.1.2017

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Malinký moment...

Novinky

ze světa médií, PR a marketingu